Homeboi

gastro: lepší hranolky dimsbierovského typu
Několik posledních let se Michal na výstavách prezentuje svými obrazy autoportétů, které se liší změnami ve velikosti formátů, počtu zachycených postav, prostředí, v němž jsou zachyceny, a malířským provedením. Podobně jako Michal zůstává až obsesivně věrný svému tématu (s krátkými pauzami, v nichž se spíše pro sebe demonstrativně věnuje tvorbě nášivek, malbě své hifi věže, kreslení poníků nebo králíčka Bunnyho atp.), nemění se ani princip změn, jimž jeho autoportéty pravidelně procházejí. Odehrávají se v cyklech a opakovaně se v různé míře vracejí v některém z následujících souborů. Série Homeboi, prezentovaná v Berlínském modelu, se formátem navrací k Michalově diplomové práci Indie Hero (2014), jež se skládala ze čtyř obrazů, čtyři metry vysokých. Na rozdíl od tohoto staršího souboru, v němž se Michal stylizoval v různých módních kreací do hrdiny městské indie subkultury, se tentokrát představuje jako “dospělý člověk”.

Michal své obrazy od začátku maluje podle fotografických předloh pořízených bratrem, kamarádkou Lindou nebo na samospoušť Michalem samotným. Fotografie jsou nejčastěji pořizovány na různých civilních místech, například v prostředí panelového sídliště, pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové, na festivalu Creepy Teepee, cestou na koncert atd. Během posledního roku Michal fotografii používá nejen jako praktickou záležitost, ale přemýšlí o ní jako o novém médiu pro svoji tvorbu. Od záměru opatřit rychle provedené snap-shoty jako modely pro následnou malířskou praxi, se Michal postupně přesouvá k samostatnému zájmu o fotografii. Zanechává si však stále určitý odstup, neboť mu zatím nezáleží na tom, zda je snímek pořízen na samospoušť či jej zhotovila třetí osoba, nebo on sám. Jde mu zejména o “postprodukci”, v níž fotografii destruuje například mřížkou či kresbou a adjustací na lepenku nebo obyčejný papír pokrytý kresbou. Vystavené fotografie v Berlínském modelu dokumentují vývoj těchto “předloh”, od snímků pořízených pro cyklus Start up End down (2014-2015) po True Figures (2017-2018).

Monika Čejková