Tagování výstav skrze optiku fantasy her na hrdiny, jako v Dračím doupěti se může jevit jako pouhé ozvláštnění, které si libuje v dnešním revivalu deskovek a normalizaci hraní počítačových her. Na druhou stranu, pokud tyto paralely zkusíme vzít vážně, můžeme se na uměleckou práci dívat skrze jinou optiku. Hry na hrdiny nás nutí přijmout rozličné role s různými vlastnostmi, díky kterým můžeme zvládnout situace, které jsou před nás postaveny. Je jedno, jestli se tak děje mezi přáteli na společné session, nebo u monitoru. Jsme postaveni do role, jíž musíme zvládnout a dostat se dále – naučit se nové skilly, kouzla, získat lepší magické brnění a vyřešit zapeklité questy.

Hodně z těchto věcí jde připodobnit k uměleckému provozu. Každý, kdo aktivně tvoří vychází ze svých podmínek a vlastností, učí se nové přístupy, využívá pokaždé jiný materiál a ohmatává nová témata. Některé přístupy mohou připomínat barbara, jenž v bitvě vstupuje do transu, jiné zase iluzionistu*ku, usilující o reprodukci skutečnosti. Výstava je questem, jehož splnění obdarovává zkušenostmi. Těmito rolemi proplouvají umělci*kyně na své cestě nesnadným životem plným příležitostí, nejistot a strachu, že se toho musí vzdát a přestat hrát, aby začali dělat něco “smysluplnějšího”. Všichni, kdo jsme umělci *kyně chceme co nejdéle hrát tuto hru, i když je často nefér, nebezpečná a naše šance jsou moc malé.

Výstavy jsou otagovány systémem, který je zčásti srozumitelný a z části hravý a zakódovaný. Srozumitelně jsou otagovány typy výstav, použitá média. Zakódovaně jsou pak otagovány subjektivní kritéria jako použité barvy, použité vybavení a materiál, druhy uměleckých přístupů a druh pracovních procesů. Výstavy nejsou tagovány exaktním, ale spíše volnějším způsobem. Nabízíme zde klíč k jejich čtení:

Obsazení

Média

Jiné společenské události

Povolání

Naturely tvůrčích přístupů a stragií jsou připodoběny k povoláním Dračího doupěte. Tagováno subjektivně.

  • #barbarian – Neklidné, expresivní, emocionálně působící přístupy v jakémkoliv médiu.
  • #bard – Hravá, vtipná díla nezatěžující se hloubkou a participativní přístupy.
  • #druid – Ekologická témata, práce s přírodninami.
  • #enchanter – Podivné, surrealistické, poetické a imaginativní umění.
  • #illusionist – Realistické a dokumentární přístupy.
  • #rogue – Podvratné, politické, angažované umění. Apropriace, politické slogany, performance ve veřejném prostoru.
  • #witch – Umělecké projevy tematizující spiritualitu, tajemství, osobní mytologie.
  • #wizard – Konceptuální přístupy, exaktní geometrické abstrakce a zajímavé novomediální přístupy.

Magie

Technické přístupy k tvorbě jsou připodobněny typům magie.

  • #air_magic – Hybridní kategorie zahrnující primárně procesy závislé na zachycování světla anebo prací s prostorem. Spadá sem práce s fotoaparátem či kamerou, ale i stříhání papíru, látky, tisk anebo práce s textem a mluveným slovem.
  • #earth_magic – Práce s matérií. Hnětení a opracovávání hmoty, ale i kombinování již existujících předmětů je práce, k níž je potřeba magie země.
  • #fire_magic – Oheň lze připodobnit k moderní elektřině. Do této sféry magie tak spadají práce využité primárně pomocí digitálních médií nebo závisející na běhu elektřiny. Sem spadají 3D videa, videomontáže, novomediální umění, kódování a interaktivní instalace.
  • #water_magic – Rozpouštění látek v tekutinách lze připodobnit k magii vody. Malířství, ať již akrylem, olejem, akvarelem a dalšími tekutými médii lze považovat za vodní magii.
  • #priest_magic – Speciální kategorie – takto jsou označeny kurátorské koncepty, převážně skupinové výstavy, jejichž nejvýraznějším znakem je spojování rozličných umělců s rozličnými přístupy.

Barvy

Barvy byly tagovány subjektivně, často podle převládajících, a nebo nejvýraznějších barev.

Vybavení

Vybavení použité ve výstavách, nebylo kategorizováno jako vyčerpávající inventář.